去年(2020)に発表した「もの その二」は「もの その一」からの続きで「意味のないものの意味を探す」という事から始まりました。いくつかの信仰などで空、風、火、水、土の五大要素があらゆる世界を構成していると言われ、その考えを使い写真で塔婆を作れないかと考えました。

撮影した写真を分類し、パズルのように組み合わせていきます。無限にある組み合わせの中、説明はできないのですが不思議としっくりとくる時があるのです。また、興味深い事に空から地上に降りてくるように、「空」から「土」へと順番に出来上がっていきました。ただ、最後の「土」の組み合わせはある種迷いながら終えることになり、作品をそうでしか完成させられなかった理由もありました。

写真のスタイルは私の状態(もの事をどう感じているか)によって、常に変化していきます。最後の「土」の組み合わせがなかなか完成しなかった時、足りていない要素を意図的に撮ろうとするのですが、余計な意図が入った写真はどれもしっくりとこないのです。

そんな中、ヨーロッパへ旅行をすることになりました。もちろんカメラを持っては行きますが、旅行中も今までに無くとても不思議な感覚で、ほとんど写真を取りませんでした。帰国後、唯一撮った1本のフィルムが現像から返って来た時、その中の1枚がもうすでに次の作品のものだったのです。(https://www.instagram.com/p/B2vsRBPFXV9/

もう私は「もの その二」のための写真は撮れなくなった、今手元にある写真で完成させるしかない、と気付かされたのです。「これがこの作品の形なんだ」ということを理解し、またそれが作品の結論とも繋がっていきました。

 

” 正しいものが正しい場所に配置される時、その形は万物を表すと。でもそんなものは無かった。それらは偶然にできた仮初めの形でしかない。”(もの その二より)

 

(つづく)

Last year (2020) I showed ‘A Thing Part 2’ which was a continuation of ‘A Thing Part 1’. It started with the idea of “searching for the meaning of a thing that doesn’t have a meaning”. In some beliefs, it is said that the five elements of Aether, Air, Fire, Water and Earth make up the whole world. And I thought I could use this idea and make a stupa out of photographs.

The photographs are sorted and put together like a puzzle. There are an infinite number of combinations, but certain combinations fit tother convincingly, which I can’t explain why. It was also interesting to see how I finished the combination, from “Aether” to “Earth”, as if coming down from the sky onto the earth. However, the last one, “Earth”, was a kind of lost end, and there was a reason why I could only complete the work in that way.

My style of photography is always changing, depending on my state of mind (how I feel about things). When I couldn’t quite complete the last combination, I deliberately tried to capture the missing pieces, but none of the photos with conscious intention felt right.

Meanwhile, I decided to travel to Europe. I took my camera with me, of course, but during the trip I had a very strange feeling and hardly took any pictures. When I returned to Japan, the only film I had taken came back from the lab and I found one of the photos was already for my next project. (https://www.instagram.com/p/B2vsRBPFXV9/)

I realised that I could no longer take photographs for ‘A Thing Part 2’, and that I had to complete it with the photographs I had at hand. I understood “This is the shape of it”, and it also led to the conclusion of the project.

” Some say when the right things are assigned to the right places, it represents the universe in its right shape. But this was not so. They were just temporal shapes made by coincidence. “ (From ‘A Thing Part 2’)

(To be continued)